U sklopu projekta „Integrativan Ludbreg“ kojeg provodi Udruga umirovljenika i starijih osoba regije Ludbreg, održana je Radionica o komunikacijskim i socijalnim vještinama na temu koje se odnosila na Vještinu postavljanja pitanja u komunikaciji.
Postavljanjem pitanja, tijekom komunikacije, upravljamo razgovorom te možemo ohrabriti sugovornika da priča, smanjiti sugovornikovu želju za razgovorom ili ograničiti razgovor i usmjeriti ga onim pravcem kojim mi to želimo. Kako bi tijekom razgovora prikupili što više željenih
informacija, važno je znati postaviti pravo pitanje u pravo vrijeme. Informacije koje dobivamo za vrijeme razgovora uvelike ovise o vrstama pitanja te načinu na koji je pitanje postavljeno. Kako znati koje je pravo pitanje? Promislite o tome što želite doznati ili koju informaciju želite dobiti od sugovornika te ovisno o tome formulirajte prikladno pitanje.
Što sve može biti svrha postavljanja pitanja?
Koja su to „zlatna pravila komunikacije“?
- ne prekidati
- ne odgovarati na vlastita pitanja
- izbjegavati postavljati dva ili više pitanja odjednom
- istražiti odgovore
- izbjegavati tzv. ček-liste
- koristiti otvorena i zatvorena pitanja
- slušati (imamo dva uha i jedna usta – koristiti ih proporcionalno)
- izbjegavati “da, ali…”
- ne svađati se
- kad sugovornik prestane govoriti, ne uskakati odmah nego pričekati
- pitanje koje potiče sugovornika da govori te otvara diskusiju naziva se OTVORENIM PITANJEM (pitanja koja započinju s upitom tko, što, gdje, zašto, kako i sl.)
- ZATVORENA PITANJA koriste za potvrđivanje činjenica te su obično specifična tako da zahtijevaju da ili ne odgovor
- želimo li sugovornika navesti da razmišlja na isti način kao i mi, postavljamo NAVODEĆA PITANJA
- kako bi smo preuzeli kontrolu u komunikaciji, postavljamo KONTROLIRAJUĆA PITANJA
- RETORIČKA PITANJA dobar su način za značajnije ustupke u pregovorima te za uključivanje sugovornika u razgovor
- ukoliko želimo otvoriti mogućnost različitih scenarija postavljamo HIPOTETSKA PITANJA i započinjemo pitanje upitnom riječju „ako“
- nadograđujemo li se na prethodno pitanje te želimo li temu bolje razraditi, zahtijevajući više detalja koristimo ISTRAŽUJUĆA PITANJA
- DIJAGNOSTIČKA ili USPOREĐUJUĆA PITANJA koristimo kada uspoređujemo dvije ili više stvari te radimo prosudbu
Polaznici Radionice pažnja je obraćena na razumijevanje i razlikovanje različitih tipova pitanja. Stečeno znanje, polaznici će koristiti kod izbora pitanja u određenim situacijama.
Tipovi pitanja u komunikaciji:
Postavljanje pitanja je vrlo važno za uspješnu komunikaciju. Ono služi kako bismo dobili informacije, započeli razgovor, provjerili razumijevanje, uveli nekoga u razgovor, pokazali interes za osobu ili tražili potporu ili slaganje druge osobe.