ID 100305186

U sklopu projekta „Integrativan Ludbreg“ kojeg provodi Udruga umirovljenika i starijih osoba regije Ludbreg, održana je Radionica o komunikacijskim i socijalnim vještinama na temu koje se odnosila na Vještinu postavljanja pitanja u komunikaciji.

Postavljanjem pitanja, tijekom komunikacije, upravljamo razgovorom te možemo ohrabriti sugovornika da priča, smanjiti sugovornikovu želju za razgovorom ili ograničiti razgovor i usmjeriti ga onim pravcem kojim mi to želimo. Kako bi tijekom razgovora prikupili što više željenih

informacija, važno je znati postaviti pravo pitanje u pravo vrijeme. Informacije koje dobivamo za vrijeme razgovora uvelike ovise o vrstama pitanja te načinu na koji je pitanje postavljeno. Kako znati koje je pravo pitanje? Promislite o tome što želite doznati ili koju informaciju želite dobiti od sugovornika te ovisno o tome formulirajte prikladno pitanje.

Što sve može biti svrha postavljanja pitanja?

  • izgrađivanje odnosa
  • dobivanje/davanje informacija
  • razjašnjavanje ili potvrda dobivenih informacija
  • navođenje nekoga dna razmišljanje o nečemu
  • postizanje dogovora
  • uvjeravanje drugih
  • utvrđivanje stila ponašanja
  • vraćanje pažnje na određenu temu
  • osiguranje sudjelovanja
  • smanjenje napetosti
  • Koja su to „zlatna pravila komunikacije“?

    • ne prekidati
    • ne odgovarati na vlastita pitanja
    • izbjegavati postavljati dva ili više pitanja odjednom
    • istražiti odgovore
    • izbjegavati tzv. ček-liste
    • koristiti otvorena i zatvorena pitanja
    • slušati (imamo dva uha i jedna usta – koristiti ih proporcionalno)
    • izbjegavati “da, ali…”
    • ne svađati se
    • kad sugovornik prestane govoriti, ne uskakati odmah nego pričekati
    • Polaznici Radionice pažnja je obraćena na razumijevanje i razlikovanje različitih tipova pitanja. Stečeno znanje, polaznici će koristiti kod izbora pitanja u određenim situacijama.

      Tipovi pitanja u komunikaciji:

    • pitanje koje potiče sugovornika da govori te otvara diskusiju naziva se OTVORENIM PITANJEM (pitanja koja započinju s upitom tko, što, gdje, zašto, kako i sl.)
    • ZATVORENA PITANJA koriste za potvrđivanje činjenica te su obično specifična tako da zahtijevaju da ili ne odgovor
    • želimo li sugovornika navesti da razmišlja na isti način kao i mi, postavljamo NAVODEĆA PITANJA
    • kako bi smo preuzeli kontrolu u komunikaciji, postavljamo KONTROLIRAJUĆA PITANJA
    • RETORIČKA PITANJA dobar su način za značajnije ustupke u pregovorima te za uključivanje sugovornika u razgovor
    • ukoliko želimo otvoriti mogućnost različitih scenarija postavljamo HIPOTETSKA PITANJA i započinjemo pitanje upitnom riječju „ako“
    • nadograđujemo li se na prethodno pitanje te želimo li temu bolje razraditi, zahtijevajući više detalja koristimo ISTRAŽUJUĆA PITANJA
    • DIJAGNOSTIČKA ili USPOREĐUJUĆA PITANJA koristimo kada uspoređujemo dvije ili više stvari te radimo prosudbu
    • Postavljanje pitanja je vrlo važno za uspješnu komunikaciju. Ono služi kako bismo dobili informacije, započeli razgovor, provjerili razumijevanje, uveli nekoga u razgovor, pokazali interes za osobu ili tražili potporu ili slaganje druge osobe.